Права дитини

10 грудня – Міжнародний День захисту прав людини


У далекому 1950 році Генеральна Асамблея ООН запропонувала усім державам святкувати 10 грудня як День прав людини, бо саме в цей день в 1948 році цією ж організацією було прийнято Загальну декларацію прав людини.
У цьому документі задекларовано наступні принципи: рівність людей: усі люди народжуються вільними та рівними в правах, незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії тощо; право кожного на життя, свободу та особисту недоторканість; заборона рабства и работоргівли; заборона катувань або жорстокого поводження; право кожного на правосуб’єктність; рівність усіх перед законом; право на звернення до суду; заборона самовільних арештів; презумпція невинності та заборона зворотної сили карного закону; право на свободу пересувань та вибір місця мешкання; право на громадянство; право на шлюб; право володіти майном; право на свободу переконань; право на мирні збори; право на участь в управлінні громадськими та державними справами; право на працю тощо.
Загальна декларація прав людини спонукала людство до розробки та укладення численних конвенцій, декларацій та протоколів з прав людини: у 1948 г. було ухвалено Конвенцію про попередження злочину геноциду та покарання за нього, в 1949 г. — Женевські конвенції про захист прав людини під час збройних конфліктів, 1950 г. — Європейську Конвенцію захисту прав людини та основных свобод, 1959 – Декларацію прав дитини, в 1966 г. - пакти про права людини тощо. Також було створено різноманітні установи та посади для більш об’єктивного дотримання державами прав людини - Комісія ООН з прав людини та Уповноважений з прав людини.




Гра -подорож «Подорож у країну Права»

 Мети: Поглибити  знання учнів про особисті права і свободи людини в суспільстві, розвивати логічне мислення, вміння швидко орієнтуватися у нових ситуаціях, розширювати кругозір учнів, виховувати правову свідомість і громадянську позицію.
Обладнання: карта подорожі, малюнки з зображенням прав дитини, музичне оформлення, листки із завданнями
I.Старт
Конкурс «Інтелектуальний штурм»
Завдання для першої команди
1. Документ, що проголошує права і свободи громадян  (Конституція)
2.До якого віку людина вважається дитиною (до 18 років)
3. В якому шкільному документі викладено права і обов'язки учнів? (Статуті школи)
4. Організація, що бореться за права людини (ООН)
5. Назвіть Міжнародні документи, що закріплюють права дитини (Конвенція  про права дитини 1989, Декларація прав дитини 1959)
6. Що в перекладі з латинської означає слово Конституція? (устрій)
7. Номер телефону за яким викликають міліцейську службу (102)
8. Коли відзначають Міжнародний день захисту дітей ?(1 червня)
9. Чи порушуються права дитини, якщо батьки обмежують спілкування її з ровесниками? (Так)
10. Основний обов'язок кожного школяра (наполегливо вчитися)
Завдання для другої команди.
Найвищий законодавчий орган України  (Верховна Рада)
3 якого віку настає кримінальна відповідальність? (з 18 р.в особливих випадках з 14 р.)
3. До якого віку за Конституцією батьки повинні виховувати дітей і дбати про їх здоровя? (до повноліття, тобто до 18 років)
4. Хто захищає права учнів у нашій школі? (соціальний педагог)
5. Людина, яка присвятила себе вивченню права (юрист)
6. Одна із форм захисту прав дітей, позбавлених батьківського піклування (опіка)
7. Основний документ громадянина (паспорт)
8. Коли відзначають Міжнародний день прав людини? (10 грудня)
9. Чи порушуються права дитини, якщо їй забороняють голосно співати. коли  відпочиває дідусь або бабуся? ( Ні)
10. Головний закон кожної країни (Конституція)

II. Математична  зупинка
Конкурс «Правова піраміда»
Команди якнайшвидше повинні скласти слова, що стосуються   правової тематики. За кожне правильно складене і протлумачене слово команді зараховується 1бал.
                                      МІЛІ      ГАН
                                  СТА                    ТЛО
                              ЗЛО                     ЧАННЯ
                           ДЕКЛА                        ПОРТ
                        ХУЛІ                                     ЦІЯ
                     ПАС                                            ВЕНЦІЯ
                ЖИ                                                          ТУТ
             НАВ                                                           ТЯ
           КОН                                                     ЧИН
        ОБО                                                                    РАЦІЯ
      ЖИТ                                                                   ВЯЗКИ

III. Літературна зупинка
Конкурс «Упізнай казкового героя»
Команди по черзі відгадують казкового  героя на основі запропонованих їм фактів. За кожну правильну  відповідь – 2 бали
1. Він відомий у нашій країні і за кордоном як спеціаліст з трансплантації та пересадки органів. Знаходячись за кордоном, був затриманий групою терористів. (Айболить)

2. З дитинства він жив не так , як решта  людських дітей, добре умів битися і володів холодною зброєю. Знання багатьох мов ставало йому у нагоді. (Мауглі)
3. Чоловік у розквіті років, який має незвичайне місце проживання. Він відстоює права свого друга як дитини і як людини. (Карлсон)
4. Це герой - спортсмен, який вирушає на змагання з бігу з перешкодами. Хитрість і витримка дозволили йому підійти до фінішу, але фініш трагіч­ний: виявивши злочинну самовпевненість, він гине. (Колобок)
5. Сіра особистість, яка здійснює підступний план убивства двох осіб і лише завдяки своєчасному втручанню громадськості все закінчується добре. (Вовк з «Червоної шапочки)
6. Героїня одягнена у дорогу шубу з'явилася в гості і залишилася там - дуже вже їй сподобався інтер'єр. І в які тільки інстанції не звертався господар, поки дії непроханої гості було кваліфіковано як незаконне захоплення житла (Лисиця з казки «Лисиця і Заєць»)
IV. Словесна зупинка
Конкурс «Оратор»
За 2-3 хвилини представник кожної команди мають виступити  перед товаришами і переконати їх, що законодавство України дійсно захищає права дитини. Максимальна оцінка — 5 балів.

V. Історична зупинка
Вікторина «Ерудит»
Командам пропонуються запитання. Першою відповідає команда, яка  швидше підняла руку. В разі неправильної відповіді право відповідати переходить до іншої команди. За кожну правильну відповідь — І бал
1. У давній Греції Богиня права і законного порядку. (Феміда)
2. Що символізує пов'язка на очах у Феміди? (символ неупередженості) 3.Місто, в якому 10 грудня 1948 року було прийнято і проголошено Загальну Декларацію прав людини (Париж)
4. Коли в Україні набула чинності Конвенція ООН про права дитини? (27 вересня 1991 р.)
5. Коли було прийнято  Конституцію незалежної України? ((28 червня 1996року)
6. Назва правової  пам’ятки періоду Київської Русі (Руська правда)
7. Автор першої у світі Конституції. (Пилип Орлик)
8. Атрибут гетьманської влади. (булава)
9. Що означає вираз Арістотеля «Платон мій другі та  істина — ще більший друг» (людську безкомпромісність)
10. Кому належить вислів «Людина - це звучить гордо». (Максиму Горькому)
VI. Кінематографічна зупинка
Конкурс «Віднайди пару»
Кожна команда отримує листок, на якому в одну колонку згруповані герої кінофільмів, а в іншу назви кінофільмів.
Завдання дам команд - якнайшвидше з'єднати героя і кінофільм.
За кожну правильну відповідь -1 бал.
Корадо Катані                   «Місце зустрічі змінити не можна»
Шерлок Холмс                  «Східний експрес»
Аніскін                               «Мегре сердиться»
Еркюль Пуаро                   «Спрут»
Гліб Жеглов                       «Сільський детектив»
Мегре                                  «Собака Баскервілів»
VII. Художня зупинка
Конкурс « Права дитини»
Учасникам команд демонструють малюнки, що символізують певне право дитини. Учні повинні здогадатися і сформулювати  право дитини ( додаток 2)
VIII. Театральна зупинка
Домашнє завдання
Кожна команда, готуючись до змагання, повинна підготувати інсценізацію казок Василя Сухомлинського ( в даному випадку учні готували казки « Для чого людина живе на світі?» та «Подарунок нерідній дочці» (додаток 1). Команда – суперниця, переглянувши сюжет, повинна прокоментувати його. При оцінюванні враховується артистичність учасників при демонстрації власної постановки та коментарії до сюжету команди – суперниці. Максимальна оцінка – 8 балів.
IX. Фініш
Підведення підсумків.
Нагородження переможців.

                                       Додаток 1
                    Василь Сухомлинський
Подарунок нерідній дочці
В одного чоловіка було три рідні дочки й четверта нерідна. Поїхав батько у місто і купив дочкам подарунки. Сидять дівчата перед батьком, чекають, затамувавши подих, що ж він кожній привіз.
Це тобі,- витяг батько з мішка гребінець і дав першій дочці.
Це тобі,- витяг разок намиста і дав другій рідній дочці.
Це тобі,- витяг з мішка три стрічки в косу й дав третій  рідній дочці.
А це тобі,- витяг батько з мішка барвисте шовкове плаття і дав нерідній дочці.
Зраділа нерідна дочка та й міряє плаття, а батько тим часом цілує   кожну рідну дочку й про здоров'я питає.
А нерідна бачить, що батько цілує рідних, поклала плаття та й жде: ось і до мене ж підійде батько, поцілує й про здоров`я спитає.
Ждала – ждала та й не діждалася.

Для чого людина живе на світі?
Тихий осінній вечір. Заходить сонце. У синьому небі – клин журавлів. Наша бабуся сидить на лавці біля паркану, дивиться на захід сонця. Я питаю:
- Бабусю, а скажіть для чого людина живе на світі? Бабуся усміхається і говорить:
- Щоб жити вічно.
Я не можу зрозуміти: як це – жити вічно? Бабуся говорить:
Пішли в сад.
Ми йдемо в сад. Там відцвітають чорнобривці. Бабуся зібрала пучок сухого насіння цих квітів і зав’язала у вузлик.
Почекай до весни,- сказала вона і поклала вузлик із насінням чорнобривців у сухий кут.
Прийшла весна. Ми посіяли насіння на грядці. Зійшли маленькі рослини, піднялися, зацвіли. Які красиві квіти чорнобривці! Зараз вони красивіші , ніж були тоді, восени.
Ось і людина живе для того, щоб  вічно жила її краса, - сказала бабуся.  Батьки живуть, щоб виховувати дітей. А діти, стаючи дорослими людьми, ростять своїх дітей, щоб вічно жив людський рід.
А для чого живе людський рід? – знову питаю я.
- Для щастя.

Орієнтовні запитання  для обговорення
Інсценізація1
Батько зробив рідним дочкам дрібні подарунки, а нерідній – дорогий. Чи можна вважати, що він любить нерідну дочку більше за рідних?
Із чого стає зрозуміло, що батько рідних дочок любить, а про нерідну лише дбає?
Чи може подарунок, навіть найцінніший, замінити справжню любов та піклування? Чому?
Інсценізація 2
У чому проявляється  любов батьків до вас?
За що люблять вас батьки?
Як ви гадаєте, чи любили б вас батьки, якби ви були менш розумними, менш слухняними, менш гарними?
Додаток  2



Права дитини

Передусім, Конвенція — це угода.

Текст Конвенції про права дитини готувався, обговорювався та узгоджувався більше десяти років. Конвенція ООН про права дитини - це угода між країнами. В ній записа но, як уряд кожної країни має дбати про дітей. Конвенція була прийнята та відкрита для підписання та приєднання резолюцією 44/25 Генеральної Асамблеї ООН від 20 листопада 1989 року. Цей особливий документ було ратифіковано 191 країною світу.

Конвенція ООН про права дитини набула чинності в Україні з 27 вересня 1991 року і з цього часу є частиною національного законодавства.

Права дитини в Україні

Україна ратифікувала Конвенцію ООН про права дитини в перший же рік своєї незалежності. В нашій країні не існує спеціального законодавства для неповнолітніх, і їх права виділені окремими статтями Сімейного, Цивіль­ного, Кримінального та Кримінально-Процесуального кодексів України, а також регулюються окремими зако­нами, такими як закони «Про охорону дитинства», «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю», «Про попередження насильства в сім’ї». Різні державні інституції та міністерства покликані відповідати за дотримання прав дитини в Україні. Багато зусиль також докладають громадські організації, які працюють на терені захисту прав дитини, щоб кожна дитина почувала себе захищеним законом повноцінним членом суспільства.

Захисти себе

Конвенція ООН про права дитини – це твої права. Вони знайшли своє відображення у чинному законодавстві України. Ти можеш не думати про них. Ти можеш не використовувати їх щодня. Втім, ти маєш знати, що вони існують і вони не від’ємні від інших прав, гарантованих тобі державою.

Закони різних країни різні. Йдеться зокрема про цифру повноліття і про вік, з якого підліток несе кримінальну відповідальність за скоєний злочин: в одних країнах це 7 років, в інших – 12, в Україні – 14-16 років. Але ти повинен знати, що є права, які не можна змінити. Наприклад, право на турботу і піклу вання. Також незмінним є, твердження про те, що всі діти мають рівні права. Держава може бути більш чи менш демократичною, але змінити ці права вона не може. Вони – твої.

Читай – дізнаєшся

Конвенція ООН про права дитини містить 54 статті. В них ти знайдеш 40 прав, які має дитина. Нижче наведені тільки ті статті Конвенції, які стосуються твоїх прав. Всі права можуть бути класифіковані за певними принципами.

Спробуймо класифікувати права:

Всі діти мають право на життя
Всі діти мають право на піклування і турботу
Всі діти рівні у своїх правах

Права «піклуйтеся-про-мене»

Ти маєш право на достатнє та здорове харчування
Ти маєш право на освіту
Ти маєш право на медичну допомогу
Ти маєш право на розваги

Права «не знущайтеся наді мною»

Ти маєш право на захист від економічної експлуатації та примусової праці
Ти маєш право на захист від будь-якої роботи, яка може бути небезпечною для твого здоров’я
Ти маєш право не бути жертвою війни
Ти маєш право на захист від сексуальної експлуатації

Права «я маю власну думку»

Ти маєш право виражати свої погляди
Ти маєш право сповідувати свою власну релігію
Ти маєш право об'єднуватися з іншими
Ти маєш право на інформацію

Права «спеціальних потреб»: життя деяких дітей є важчим, ніж у їхніх однолітків. Тому такі діти потребують спеціальної уваги і піклування

Діти-інваліди
Діти, позбавлені батьківського піклування
Діти-біженці
Діти у конфлікті з законом

Преамбула (вступ до Конвенції)

Преамбула Конвенції ООН про права дитини містить таку важливу інформацію, як:

діти мають право на особливе піклування та допомогу;
сім'я несе відповідальність за повний та гармонійний розвиток дитини;
дитина потребує спеціальної охорони, піклування і захисту як до, так і після народження;
діти, які живуть у виключно тяжких умовах, потребують особливої уваги;
важливість традицій і культурних цінностей суспільства, в якому зростає дитина;
важливість міжнародного співробітництва для поліпшення умов життя дітей в кожній країні.
Стаття 1 Визначення поняття ДИТИНА

Дитина – це людська істота до досягнення нею 18-річного віку. Дитина – це людина, яка зростає. Діти – це люди на шляху в доросле життя. Всі діти потребують повноцінних умов для розвитку і зростання.

Стаття 2 Усунення дискримінації

Всі права рівні для кожної дитини, незалежно від її раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, соціального походження. Держава не може порушувати жодне з прав. Держава має активно пропагувати права дитини.

Стаття 3 Якнайкраще забезпечення інтересів дитини

Усі дії щодо дитини мають виконуватися в інтересах дитини. Якщо рідні, або ті особи, які несуть відповідальність за дитину, недбало виконують свої обов’язки, держава має забезпечити дитині належний догляд і піклування.

Стаття 4 Здійснення прав дитини

Держава має вживати всіх необхідних заходів для реалізації прав дитини. Держава не може залишати поза увагою права дитини. Всі країни мають співпрацювати для того, щоб права дитини реалізовувались у повсякденному житті. Більш розвинені країни мають допомагати бідним, економічно

Стаття 5 Роль батьків

Держава має поважати відповідальність, права та обов’язки батьків та родини. І, водно час, держава повинна вимагати від батьків ростити та виховувати дітей належним чином.

Стаття 6 Право на життя та розвиток

Держава визнає той факт, що кожна дитина має невід’ємне право на життя. Держава визнає, що кожна дитина має право на здоровий розвиток.

Стаття 7 Ім'я та громадянство

Кожна дитина після народження має право на ім’я та громадянство. Кожна дитина після народження має право знати своїх батьків і має право на їхнє піклування.

Стаття 8 Право на індивідуальність

Держава поважає індивідуальність дитини, її громадянство, ім'я та сімейні зв’язки.

Стаття 9 Розлучення дітей з батьками

Дитина має право жити разом з батьками. Якщо батьки розлучені, дитина має право спілкуватися з обома батьками, за винятком тих випадків, коли це суперечить інтере сам дитини.

Стаття 10 Воз'еднання сім’ї

Держава сприяє воз’єднанню сім’ї.

Держава дозволяє дітям та їхнім батькам в’їзд чи виїзд до іншої країни з метою воз’єднання сім’ї. Держава також дозволяє батькам, які проживають у різних країнах, спілкуватися з дитиною.

Стаття 11 Незаконний вивіз дитини

Держава вживає всіх необхідних заходів для боротьби з незаконним вивозом дітей за кордон.

Стаття 12 Власні погляди дитини

Держава забезпечує дитині (згідно з її віком і зрілістю) право формулювати та виражати власні погляди з усіх питань. Держава має приділяти належну увагу поглядам дитини. Дитина має право бути заслуханою в суді та адміністративних органах.

Стаття 13 Свобода вираження поглядів

Дитина має право вільно виражати свої думки. Це право також включає свободу шукати, отримувати та передавати інформацію.

Стаття 14 Свобода думки, совісті і релігії

Дитина має право на свободу думки, совісті і релігії. При цьому беруться до уваги відповідальність, права і обов’язки батьків та норми закону.

Стаття 15 Свобода асоціацій/зборів

Дитина має право бути членом асоціації, гуртка чи клубу. Дитина також має право створювати асоціації, гуртки та – клуби відповідно до закону.

Стаття 16 Право на особисте життя

Ніхто не може незаконно втручатись в особисте життя дитини. Дитина має право на захист закону від свавільного втручання в її особисте та сімейне життя, її оселю та кореспонденцію.

Стаття 17 Право на інформацію

Держава забезпечує доступ дитини до інформації і матеріалів з різ них джерел, особливо з джерел, які сприяють належному розвитку дитини. Наприклад: телебачення, радіо, газети, дитяча література, інформація рідною мовою, а також інформація і матеріали з між народних джерел. Держава забезпечує належний захист дитини від тих матеріалів та інформації, що завдають шкоду її благополуччю.

Стаття 18 Відповідальність батьків

Батьки несуть рівну відповідальність за виховання дитини. Держава надає батькам належну допомогу у виконанні ними обов’язків стосовно дітей. Держава має забезпечувати належний догляд за дітьми, батьки яких працюють.

Стаття 19 Захист від насильства

Діти мають право на захист від усіх форм фізичного, психологіч ного, сексуального насильства та експлуатації як в сім’ї, так і поза нею. Держава має вживати всіх заходів для запобігання насильст ву щодо дитини. Дитина має право на необхідну підтримку і допомогу.

Стаття 20 Дитина, позбавлена сімейного оточення

Дитина, яка не може жити в своїй сім’ї (тимчасово чи постійно) має право на особли вий захист. Держава має забезпечити дитині належний догляд відповідно до своїх національних законів: усиновлення, передачу на виховання до прийомної родини, або до відповідних установ по догляду за дітьми.

Стаття 21 Усиновлення

Усиновлення дитини дозволяється лише тоді, коли воно відповідає інтересам дитини. Всиновлення дитини в іншій країні може розглядатися за умови, коли не існує інших, кращих можливостей для дитини в межах країни.

Стаття 22 Діти-біженці

Діти-біженці мають право на захист. Рівні права на захист мають як діти-біженці у супроводі своїх батьків, так і діти-біженці, які не супроводжуються батьками. Держава має надати захист дитині-біженцю, а також допомогу у пошуку її батьків чи інших членів сім'ї.

Стаття 23 Діти з фізичними та розумовими вадами

Діти з фізичними та розумовими вадами мають право на особливе піклування. Неповноцінні діти мають вести повноцінне і гідне життя в умовах, які забезпечать їх нормальну участь у житті суспільства.

Стаття 24 Охорона здоров'я

Кожна дитина має право на користування найбільш досконалими послугами системи охорони здоров’я. Держава повинна домагатися повного здійснення цього права. Особлива увага має приділятися:

зниженню рівня смертності немовлят і дітей;
наданню необхідної медичної допомоги, зокрема первинної медико-санітарної допомоги;
наданню достатньої кількості їжі та чистої питної води;
наданню належних послуг матерям у допологовий та післяпологовий періоди;
забезпеченню інформацією всіх верств населення щодо здоров’я, харчування дітей, щодо переваг грудного годування, гігієни і санітарії.
Держава має вживати заходів, спрямованих на скасування традиційної практики, що негативно впливає на здоров’я дітей. Важливу роль відіграє міжнародне співробітництво: розвинені країни мають допомагати країнам, що розвиваються.

Стаття 25 Перебування дитини поза сім’єю

Іноді дитина більше не може жити вдома. У таких випадках дитину віддають на піклування до прийомної родини, або до дитячої установи. Так, наприклад, трапляється, коли дитина потребує більшого догляду і піклування. Або, коли дитина потребує фізичного чи психічного лікування. Держава має перевіряти, наскільки така передача дитини на піклування потрібна.

Стаття 26 Соціальне забезпечення

Соціальне забезпечення - це фінансова підтримка і турбота, яку держава надає тим, хто її потребує. Кожна дитина має право користуватися благами соціального забезпечення.

Стаття 27 Життєвий рівень

Кожна дитина має право на рівень життя, необхідний для її фізичного, розумового та духовного розвитку. Сюди входить належне харчування, житло, одяг. Батьки несуть відповідальність за забезпечення належного життєвого рівня дитини. Держава має вживати необхідних заходів щодо надання допомоги батькам у здійсненні цього права.

Стаття 28 Освіта

Дитина має право на освіту. Дитина повинна відвідувати школу. Кожна дитина має право на безкоштовну і обов’язкову освіту. Держава повинна забезпечити це право. Держава також має забезпечити доступність середньої та вищої освіти на підставі здібностей кожної дитини. Держава має забезпечувати доступність інформації та матеріалів у галузі освіти та професійної підготовки. Держава повинна вживати заходів щодо зниження кількості учнів, які залишили школу. Держава має вживати всіх необхідних заходів для забезпечення такої шкільної дисципліни, яка ґрунтується на повазі людської гідності дитини. Положення Конвенції ООН про права дитини не мають порушуватися під час уроків. Дуже важливо розвивати міжнародне співробіт ництво у галузі освіти. Освіта має бути доступною для всіх дітей.

Стаття 29 Спрямування освіти

Освіта має бути спрямованою на:

розвиток дитини;
повагу до прав людини;
повагу до батьків, культури та національних цінностей країни;
мир, дружбу, порозуміння;
повагу до навколишньої природи.
Стаття 30 Діти національних меншин

Деякі діти належать до етнічних, релігійних, мовних меншин. Така дитина має право спільно з іншими членами її групи користуватись своєю культурою, мовою та сповідувати свою релігію.

Стаття 31 Дозвілля

Діти мають право на відпочинок. Діти мають право на дозвілля і розваги. Діти мають право брати участь в іграх, розважальних заходах, а також у культурному житті та займатися мистецтвом.

Стаття 32 Економічна експлуатація

Держава повинна захищати дитину від тих осіб, які, заробляючи гроші, використовують дитячу працю. Діти мають бути захищені державою від небезпечної та тяжкої праці. Законодавство держави встановлює мінімальний вік дитини для прийому на роботу і необхідні вимоги щодо тривалості робочого дня.

Стаття 33 Захист від наркотиків

Діти мають бути захищені від вживання наркотичних засобів і психотропних речовин. Держава має забезпечити законодавчий захист дітей від вживання, виробництва і торгівлі наркотичними засобами і психотропними речовинами. Держава має розгорнути широку інформаційну кампанію проти наркотиків у школах та в інших місцях, де найчастіше перебувають діти.

Стаття 34 Сексуальна експлуатація

Діти мають право на захист від усіх форм сексуальної експлуатації та сексуальних розбещень, особливо проституції і порнографії.

Стаття 35 Торгівля дітьми

Держава має вжити всіх необхідних заходів для відвернення викрадень дітей, торгівлі дітьми чи їх контрабанди у будь-якій формі.

Стаття 36 Інші форми насильства

Діти мають право бути захищеними від усіх форм експлуатації, яка завдає шкоди їхньому добробуту.

Стаття 37 Діти за ґратами

Держава забороняє піддавати дитину катуванням чи іншим формам жорстоких покарань. Дітям за вчинені злочини не призначаються смертна кара чи довічне ув’язнення. Арешт, затримання чи позбавлення волі дитини здійснюється згідно з законом лише як крайній захід і протягом якомога коротшого періоду часу. Кожна позбавлена волі дитина має право на гуманне ставлення і повагу до її гідності. Діти не мають перебувати за ґратами разом з дорослими. Кожна ув’язнена дитина має право підтримувати зв’язок зі своєю сім’єю. Кожна ув'язнена дитина має право на негайну правову допомогу.

Стаття 38 Діти і війна

Під час воєнних дій діти мають особливе право на захист і турботу. Діти, молодші 15-ти років, не можуть брати безпосередню участь у воєнних діях.

Стаття 39 Дитина-жертва

Дитина, яка стала жертвою будь-яких видів експлуатації, зловживань, катувань та недбалого ставлення, має право на повноцінну допомогу, необхідну для фізичного, психологічного відновлення та соціальної реінтеграції дитини.

Стаття 40 Ювенальна юстиція

Дитина, яка порушила закон, має право на справедливе судочинство і правову допомогу. Це право також дійсне для дитини, яка підозрюється у порушенні закону. Держава має забезпечити таке поводження, яке не принижує у дитини почуття гідності, зміцнює повагу до прав людини і основних свобод. Держава має сприяти створенню таких законів, процедур, органів, установ, що мають безпосереднє відношення до дітей, які порушили кримінальне законодавство.

Немає коментарів:

Дописати коментар